Op weg naar kwalitatief NT2-onderwijs
Hoe hoogbegaafdheid bij NT2-leerlingen nog minder herkend wordt
Naast Het Taalwiel werk ik ook op een reguliere VO-school. En daar heb ik afgelopen jaar ook een extra petje erbij gekregen: Hoogbegaafdheid: hoe kunnen we die leerlingen bij ons op school beter helpen. Onlangs mocht ik met beide petjes op naar een conferentie met als thema: Hoogbegaafdheid en meertaligheid.
Ondersignaling van hoogbegaafdheid
Tijdens de interessante lezingen kwam er toch veel informatie boven, die, als je er niet regelmatig mee bezig bent (en ook als je er wel mee bezig bent), schokkend is. In deze blog wil ik dan ook dieper ingaan op de ondersignalering van NT2-leerlingen op hoogbegaafdheid. De informatie heb ik o.m. uit de lezing van promovenda Femke Hovinga.
Een korte definitie: iedereen met een IQ > 130 valt onder HB. Dit is ongeveer 2% van de bevolking, oftewel het rechterstaartje van een StandaardNormaalVerdeling/klokdiagram. Maar wil je iets dieper op de materie ingaan, dan is zijn de meerfactorenmodellen van Renzuli of Mönks een veelgebruikte modellen, waarbij naast een hoge intelligentie ook creativiteit en motivatie factoren van belang zijn.
Maar nu de vraag: Hoe herken je dan een Jalila of een Jalal? Want dit kind komt binnen in de kleuterklas en spreekt nog geen Nederlands, omdat er thuis een andere moedertaal gesproken wordt. Of een Alexeii of Jana komen uit Oekraine, vanuit de taalklas bij jou in de groep. Ze kunnen zich (nog) amper uitdrukken en dus ook niet laten zien waartoe ze in staat zijn.
Signalen en rookgordijnen
Toch zijn er signalen om een Jalila te herkennen. Helaas worden die nog wel eens belemmerd door rookgordijnen: HB-kinderen zijn kampioen in aanpassen. Ze willen erbij horen, niet opvallen, niet gek gevonden worden. Daardoor verstoppen ze zich vaak onder het maaiveld en laten niet altijd direct zien wat ze in huis hebben. Aan jou als leerkracht om hierdoorheen te kijken en het kind echt te leren kennen. Of ze zijn zo gewend iets direct te kunnen, zodat ze maar niets zeggen, totdat ze het echt kunnen.
Details en meer
De tekeningen van Jalal en Jalila zijn vaak al voorzien van details die andere leerlingen nog niet laten zien. (Let wel op: veel HB-kinderen willen voldoen aan de norm van de groep. Dus thuis tekenen ze mensfiguren met legio details en een omgeving, en op school gaan ze weer krassen of koppoters tekenen, want hun vriendinnetje krijgt hier veel lof voor…, dus dat wordt er blijkbaar door de juf verwacht…).
Maar juist in vrijere leersituaties zie je opeens dat het kind meer in zijn mars heeft: een opstel van een hele pagina ipv 6 regels, moeilijkere woorden gebruiken, een inhoudelijke spreekbeurt over een onderwerp dat hem interesseert. En later zie je dat de lesstof sneller opgepakt wordt. Welk kind is bij veel vakken als eerste klaar?
Rookgordijn of misvatting
Van een HB-kind wordt vaak gedacht dat hij alles zonder problemen goed kan. Maar dat is niet zo. Een HB-kind hoeft niet op alle vlakken uit te blinken. Soms stagneert het zelfs bij bepaalde vakken. De oorzaak kan dan liggen in faalangst, omdat hij de verwachtingen uit de omgeving niet gelijk kan waarmaken, en dan weigert om het zelfs te proberen. Of het heeft niet geleerd hoe hij iets kan leren vanaf het begin, want heeft hij nooit hoeven doen. Zo blijft signalering natuurlijk wel lekker complex!
Out-of-the-box en de-diepte-in
De kinderen denken vaak dieper en verder dan hun klasgenootjes.
Vaak lijkt het dan of ze niet aan de opdracht voldoen. Vraag eens
naar de gedachten erachter, dan kun je zien of het kind het echt niet
begrepen heeft, of juist een oplossing bedenkt die net out-of-the-box
is, en waarmee het dus blijk geeft van die creativiteit die Mönks noemt.
Dit dieper en verder nadenken kan ook effect hebben op het gevoel:
een kind kan zich overmatig zorgen maken over wereldproblemen
als milieu of oorlog, en zich daar rot over voelen, terwijl een ‘normaal
kind’ daarna weer vrolijk wegrijdt op zijn step.
‘Die blik’
En persoonlijk denk ik, hoewel dat natuurlijk niet wetenschappelijk te onderbouwen is:
de blik in de ogen: gaan ze ‘aan’ bij nieuwe onderwerpen, zijn ze geïnteresseerd bij nieuwe lesstof.
Het belangrijke woord is hier: Nieuwe. Want hoe vaak wordt er tijdens de lessen niet herhaald? De meeste kinderen hebben dat ook nodig, met als vuistregel: 7x.
Maar een HB-kind heeft vaak maar 1-3 herhalingen nodig. En die overige vier keer is het alleen maar saaaaai. Dan dwalen ze af, haken ze af, of zijn zo invoelend dat ze stilletjes mee blijven doen, zonder dat ze er wat aan hebben.
Een tweede soort ‘blik’ is het peilen van wat de andere kinderen doen. Het continu checken of het zich nog volgens de norm gedraagt.
Ik heb zo leerlingen hetzelfde antwoord zien geven als de anderen, terwijl ik in hun blik zag dat ze eigenlijk iets anders hadden willen antwoorden. En soms had de goegemeente het dan fout en was het niet genoemde antwoord van dit betreffende kind juist wel correct. Daar kom je dus alleen achter als je het navraagt.
Jalila en Jalal, Alexei en Jana, Hearan en Amanuel ook!
Al deze signalen zijn toepasbaar op alle kinderen in je klas. Maar bekijk ook je meertalige leerlingen, met een niet-westerse migrantenachtergrond, uit de lagere sociaal-economische groepen, met de ouders die (nog geen) goed Nederlands spreken, eens door die HB-bril. Dan zie je hopelijk ook wat Jalila en Jalal, Alexei en Jana, Hearan en Amanuel in hun mars hebben.
Dus van de 100 hoogbegaafde Jalila’s, worden er 85-98 niet herkend, en krijgen ze dus niet de ondersteuning en uitdaging die ze nodig hebben.
Erger nog: in het geval van een migratieachtergrond en meertaligheid worden deze leerlingen vaker onder-geadviseerd: ‘Ga maar naar het VMBO, want Havo wordt toch wel te moeilijk, vooral als je thuis niet geholpen kunt worden met je huiswerk.’ Dit gebeurt vaak met de beste intenties door de leerkracht, die op de Pabo hier niet in is opgeleid. Maar toch... Hopelijk na deze blog wat minder...
Nederlandse vs migrantenouders
Waar een mondige (Nederlandse, hoog-opgeleide, met betere sociaal-economische achtergrond) ouder van een Diederick, dan op hoge poten verhaal gaat halen en hier niet mee akkoord gaat, respecteren veel migrantenouders het schooladvies van de leerkracht van groep 8, en gaat het kind naar een schooltype waar het eigenlijk niet thuishoort, en het niet de begeleiding krijgt die hij of zij nodig heeft om te zijn wie hij werkelijk is.
Ryanne heeft zich naast NT2 zich ook verdiept in HB. Verdenk je een NT2-leerling in je klas van HB, en wil je sparren?
Neem contact met ons op.
Ook deze leerling verdient onderwijs op maat!
©Auteursrecht. Alle rechten voorbehouden.
Het Taalwiel V.O.F
KvK-nummer 94721181
BTW-id NL866871202B01
We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden
Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.