Op weg naar kwalitatief NT2-onderwijs
Stel je voor: je komt in een nieuw land waar alles anders is. De mensen om je heen spreken een taal die je niet begrijpt, en je wilt niets liever dan meedoen, gesprekken voeren en nieuwe vrienden maken. Waar begin je? Twee dingen zijn essentieel: het uitbreiden van je woordenschat en het oefenen van je mondelinge taalgebruik. Deze twee gaan hand in hand.
Het belang van woordenschat en spreken
Laten we denken aan Mariam, een 8-jarige leerling uit Syrië die net naar Nederland is verhuisd. In haar eerste weken op school leert ze woorden als "huis", "fiets" en "school". Deze woorden vormen de basis. Hoe meer woorden ze kent, hoe beter ze korte zinnen kan maken, zoals "Ik ga naar school." Of: "Mag ik een appel?" Elke keer dat ze zo’n zin gebruikt, groeit haar zelfvertrouwen. Ze merkt dat ze mensen kan begrijpen en dat mensen haar begrijpen. Zo groeit ze niet alleen in taal, maar ook in verbinding met haar omgeving.
De uitdaging van lezen
Maar wat gebeurt er als Mariam begint met leren lezen? De eerste stap is technisch lezen: ze leert de klanken van de letters en het samenvoegen tot woorden, zoals "boom" en "kat". Dat lukt vaak wel. Toch komt Mariam een probleem tegen. Nederlandse leesmethodes gebruiken woorden die ze niet kent. Ze leest een zin als "De hond rent in de tuin," maar wat is een "tuin"? Voor Mariam, en vele andere anderstalige leerlingen, is de taalachterstand het echte obstakel. Het technisch lezen is één ding, maar het begrijpen van wat je leest, dát is de uitdaging.
Als je begrijpt wat je …… leest!
Maar hoe maak je lezen leuk? Mariam ontdekt bijvoorbeeld een prentenboek waarin ze zelf korte stukjes kan lezen. De plaatjes helpen haar om te begrijpen waar het verhaal over gaat. Het verhaal past ook bij haar leeftijd: een avontuur over een kind dat met vrienden een schat zoekt. Ze krijgt er plezier in! Boeken zoals deze zijn te vinden via websites zoals Lappabooks, waar meertalige prenten- en voorleesboeken beschikbaar zijn, of via tips van Kinderboekenjuf, waar ideeën staan voor bewegend leren lezen.
Voor oudere leerlingen, zoals tieners of volwassenen die moeite hebben met de Nederlandse taal, verschijnen er gelukkig steeds meer boeken in eenvoudige taal. Een voorbeeld is de website Eenvoudig Communiceren, waar toegankelijke boeken te vinden zijn die aansluiten bij hun interesses. In bibliotheken staan deze boeken vaak op een aparte plank.
En voor scholieren die voor hun lijst moeten lezen: veel boeken zijn ook als luisterboek verkrijgbaar via de app van de bieb, of online. Zo kunnen ze meelezen en luisteren, en wordt door de intonatie het verhaal vaak ook al veel duidelijker.
Wist je dat kinderen tot 18 jaar gratis een bibliotheekabonnement kunnen krijgen? En voor studenten en scholieren zijn er vaak gereduceerde tarieven. Zo wordt lezen voor iedereen bereikbaar.
.
Een rijke, talige leeromgeving
Hoe kan Mariam geholpen worden? Stel je een klaslokaal voor waar boeken vol plaatjes staan. De juf leest een prentenboek voor over een jongen die zijn kat kwijt is. Ze wijst steeds aan in het boek, waar ze over voorleest. Na het voorlezen praten de leerlingen samen: “Wat zou jij doen als je je kat kwijt was?” Mariam luistert, leert nieuwe woorden en begint zelf ook te praten. Dit is een rijke, talige leeromgeving. Hier groeit haar woordenschat niet alleen door het luisteren, maar ook door zelf te lezen en te praten over wat ze gelezen heeft.
Zo’n omgeving helpt kinderen niet alleen met het leren van dagelijkse taal, zoals "stoel" of "lopen", maar ook met abstractere taal. Bijvoorbeeld: wat betekent het woord "verdrietig"? Of "verantwoordelijkheid"? Dit zijn woorden die nodig zijn om later te slagen op school en in het leven. En wist je dat het ook helpt om aandacht te besteden aan de moedertaal van een leerling? Als Mariam een verhaal in het Arabisch leest en het daarna in het Nederlands, begrijpt ze het veel beter.
Leeskilometers maken
Mariam heeft inmiddels haar draai gevonden. Ze heeft een gratis abonnement bij de bibliotheek en leent elke week een nieuw boek. In het begin kiest ze boeken met veel plaatjes, maar na een tijdje durft ze een langer verhaal aan. Ze begrijpt steeds meer en merkt dat lezen leuk wordt. Met elke bladzijde die ze omslaat, groeit haar woordenschat. Dit noemen we "leeskilometers maken": hoe meer je leest, hoe beter het gaat.
En zo zie je: het leren van een nieuwe taal begint met kleine stapjes. Woord voor woord, zin voor zin, en uiteindelijk verhaal na verhaal. Door een rijke, stimulerende omgeving en toegang tot boeken die aansluiten bij het niveau en de interesses van de leerling, wordt taal leren niet alleen haalbaar, maar ook leuk en betekenisvol.
©Auteursrecht. Alle rechten voorbehouden.
Het Taalwiel V.O.F
KvK-nummer 94721181
BTW-id NL866871202B01
We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden
Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.